за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине контролисаном робом

На вашем привредном друштву  је одговорност за израду стратегије за ефикасан развој и имплементацију Програма интерне усклађености. Развој и имплементација Програма интерне усклађености захтева време, ресурсе и технолошку експертизу. Привреднба друштва, нажалост, врло често потцењују количину времена потребну за израду Програма интерне усклађености, и не опредељују ресурсе неопходне за подршку његовој ефикасној имплементацији. Израда нацрта Плана за развој и имплементацију Програма интерне усклађености може да обезбеди ваљану поставку вашег Програма интерне усклађености и његову каснију ефикасну и одрживу имплементацију.

Следи план са више корака за развој и имплементацију Програма интерне усклађености у вашем привредном друштву. 

 

Развој и имплементација Програма интерне усклађености (Задаци које треба реализовати)

 

Корак 1 Прикупити информације

• Прикупити релевантне законе и прописе; утврдити законске обавезе и друге захтеве којих ваше привредно друштво мора да се придржава

• Изоловати ризике и рањивости привредног друштва у погледу усклађености са прописима (профили пословања, активности, држава, робе и крајњих намена)

• Утврдити у којој мери ваше привредно друштво има додира са контролисаном робом

• Проценити степен експертизе унутар привредног друштва

• Оценити постојеће ресурсе и проценити време потребно да би се успоставили и реализовали Програми интерне усклађености (боље је преценити него потценити потребно време)

• Процените укупан трошак за успостављање и праћење Програма интерне усклађености *

* Успостављање Програма интерне усклађености подразумева И одређене  трошкове, а то значи да ваше привредно друштво треба да издвоји одговарајуће ресурсе (у смислу времена, финансија и људских ресурса) у циљу ефикасне имплементације. 

Корак 2 Преглед постојеће праксе и процедура 

• Преглед свих писаних стандардних оперативних процедура (СОП)

• Преглед производа и технологија предузећа (укључујући и класификовање робе и утврђивање робе и технологија које подлежу захтевима за издавање дозвола за обављање спољне трговине стратешком робом у вашој земљи).

• Идентификовање интерних и екстерних ресурса у контроли спољне трговине стратешком робом и Програму интерне усклађености који могу бити од помоћи у развоју и праћењу Програма интерне усклађености (обухвата техничке стручњаке, спољне консултанте, правне саветнике, ревизорске куће, невладине организације, академску заједницу, итд.)

• Дефинисање обима Програма интерне усклађености вашег привредног друштва и одређивање његових посебних елемената

Напомене: Поменути задаци могу да подразумевају разговоре са релевантним пословним јединицама или техничким лицима (инжењерима, научницима, итд.) у циљу утврђивања постојећих процедура и техничких спецификација сваког појединачног производа предузећа.

Корак 3 Израда Приручника за Програм интерне усклађености

• Израда нацрта Приручника за Програм интерне усклађености који садржи кораке, интерне процесе и писане стандардне опеартивне процедуре за његову имплементацију

• Прилагођавање Програма интерне усклађености обиму активности и посебним пословним околностима вашег привредног друштва

Корак 4 Имплементација Програма интерне усклађености

• Јавно објављивање и обзнањивање усвајања и имплементације Програма интерне усклађености у целом привредном друштву

• Реализација обука и подизања свести свих запослених

• Достављање смерница за имплементацију и Приручника за Програм интерне усклађености свим релевантним лицима у привредном друштву

• Идентификовање овлашћених службеника за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом и комуницирање организационе структуре у оквиру Програма интерне усклађености (укључујући и поделу одговорности)

• Издвајање потребних финансијских средстава и успостављање оперативне подршке која треба да омогући ефикасну имплементацију Програма интерне усклађености

• Успостављање очекивања која се односе на запослене који су задужени за контролу ускађености

Корак 5 Стално праћење Програма интерне усклађености

• Спровођење редовних ревизија и интерних контрола Програма интерне усклађености у циљу његове веће ефикасности

• Праћење промена у националним прописима о контроли спољне трговине стратешком робом и ажурирање Програма интерне усклађености тако да одражава измене и допуне у законској регулативи, измене у контролним листама и друге промене у националном систему контроле спољне трговине стратешком робом

• Редован преглед и ажурирање робних класификација за нове и постојеће производе, односно технологије

• Спровођење континуираних обука за запослене на тему контроле спољне трговине стратешком робом

• Оцењивање промена у пословној пракси и препознавање ризика у усклађености (нпр. нови клијенти, тржишта или производи или нови трендови у пролиферацији тј. ширењу наоружања)

• Ревидирање Програма интерне усклађености у циљу укључивања и описивања идентификованих ризика и слабих тачака у усклађености са трговинским прописима

 

Напомена: Ваше привредно друштво треба да консултује Министарство трговине (МТТ) и утврди да ли постоје захтеви, националне смернице, подстицаји и/или ресурси доступни индустрији у вашој земљи који су предвиђени за Програме интерне усклађености.