Следећи корак јесте доделити одговорност у оквиру привредног друштва за контролу спољне трговине стратешком робом. Делегирање функција контроле спољне трговине стратешкoм робом одговарајућим лицима у вашем привредном друштву је од суштинске важности за исправну реализацију свих компоненти Програма интерне усклађености. Немогућност додељивања одговорности за контролу спољне трговине стратешком робом одређеним овлашћеним лицима задуженим за усклађеност за последицу може имати спречавање реализације кључних задатака и доприношење појави неусклађености.
Сврха овог елемента је да обезбеди да се све функције, дужности и одговорности у вашем привредном друштву, које имају везе са контролом усклађености са трговинским прописима, јасно дефинишу, идентификују и доделе одговарајућим лицима; да све релеватне позиције и лица задужена за њихово извршавање буду познате у целој организацији и да постоји интерна евиденције о тим задацима, која се редовно ажурира и доставља свим запосленима.
Примена овог елемента захтева од привредног друштва да реализује три следећа задатка:
1. одреди лице одговорно за сваки појединачни задатак у области усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом (и лице које га мења) у оквиру друштва;
2. документује позиције, задатке и улоге у вези са контролом усклађености; и
3. дистрибуира организационе задатке и улоге свим релевантним лицима у организацији.
Задатак бр. 1: Одабир запослених који су задужени за послове усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом
Организациона структура Програма интерне усклађености односи се на поредак који привредно друштво успоставља да би водило и надгледало развој, имплементацију и свакодневно функционисање тог Програма. Да би одредило одговорна лица, привредно друштво треба да прво изврши процену постојеће организационе структуре и његовог пословања, и да на основу тога утврди које позиције би биле најподесније за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом. Привредно друштво треба да настоји да утврди одговорности, локацију и број лица задужених за усклађеност и природу тих функција, односно да ли ће те функције усклађености бити централизоване или децентрализоване.
Дефинисање функције усклађености
Прво одредите одговорности у усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом које се односе на сваку појединачну позицију и функцију. Сваки задатак у оквиру усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом треба да има одговорно лице задужено за његову реализацију.
У оквиру привредног друштва, потребно је доделити следећа задужења која се односе на усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом, која обухватају:
• надзор над свакодневном реализацијом Програма интерне усклађености,
• поштовање свих одговарајућих закона и прописа о контроли спољне трговине стратешком робом (домаћих и, по потреби, иностраних), као и свих упутстава издатих од стране надлежних државних органа,
• уношење свих неопходних промена у политике и процедуре привредног друштва које се односе на Програм интерне усклађености и контролу спољне трговине стратешком робом, и дистрибуирање унетих измена свим запосленима,
• класификација свих производа и додељивање одговарајућег робног класификационог броја или давање савета лицима, односно организационим јединицама задуженим за класификацију производа,
• провере постојања ризика од преусмеравања робе, провере крајње намене, крајњег корисника и крајњег одредишта, као и обезбеђивање прецизности мера провере трансакција и пословања (due diligence),
• доношење одлука о томе да ли одобрити трансакцију или тражити одобрење од виших нивоа руководства привредног друштва или овлашћених службеника задужених за контролу усклађености са трговинским прописима,
• успостављање, надгледање и спровођење програма обуке у циљу упознавања запослених са правилима и процедурама привредног друштва које се односе на контролу спољне трговине стратешком робом,
• спровођење интерних провера и ревизија Програма интерне усклађености привредног друштва и покретање корективних мера када је то неопходно,
• обезбеђивање да се све активности и трансакције спроводе у складу са политикама и процедурама привредног друштва које се односе на контролу усклађености са трговинским прописима,
• обезбеђивање да се невидљиви трансфери технологија и технолошких података врше у складу са релевантим прописима, политикама и процедурама које се односе на трансфер технологија (када је то примењиво),
• вођење евиденције о свим трансакцијама у трговини стратешком робом, укључујући: све трансакционе и административне евиденције и интерне преписке у вези са контролисаним трансакцијама,
• обавештавање управе или одговарајућег овлашћеног службеника за усклађеност са трговинским прописима о потенцијалим кршењима или проблемима у вези са поштовањем Програма интерне усклађености,
• комуникација и сарадња са државним органима по питањима која се односе на контролу спољне трговине стратешком робом и контролисану робу и технологије.
Поштовање политика и процедура о контроли спољне трговине стратешком робом одговорност је свих запослених у привредном друштву, и свако од запослених има неку конкретну улогу у том процесу.
Одређивање локације лица овлашћених за контролу усклађености
Као и код осталих „основних“ елемената Програма интерне усклађености, на привредном друштву је да одлучи где би функције и лица задужена за контролу усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом требало да се налазе. Величина и позиција вашег пословања у великој мери одређује структуру функција за контролу усклађености са трговинским прописима унутар предузећа.Већа привредна друштрва обично децентрализују одговорности за контролу спољне трговине стратешком робом, и то чине задуживањем канцеларије или одређеног административног сектора који те послове врши уз одговарајући корпоративни надзор како би се осигурала усклађеност. Већа предузећа понекад успостављају више организационих јединица задужених за усклађеност - на пример, Канцеларију за Програм интерне усклађености за свакодневну контролу усклађености, класификацију производа, вођење евиденција и обуке, и другу организациону јединицу која је одговорна за надзор рада Канцеларије за Програм интерне усклађености и развој и поштовање политика усклађености са трговинским прописима.
За разлику од тога, мала и средња привредна друштва често бирају да одговорности које се односе на усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом централизују именовањем једног или више лица задужених за ту функцију. Такав вид организације може да изискује оснивање Одбора за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом, или ако величина и активности привредног друштва тако налажу, задуживање једног лица које би у потпуности било одговорно за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом (а то би, по правилу, био главни службеник за усклађеност). Препорука је да се, уколико је могуће, изврши централизација кључне функције које се односе на контролу усклађености(посебно у малим и средњим предузећима).
Одредити задатке и позиције за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом
Привредно друштво би затим морало да дефинише позиције које се односе на усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом. То значи да, прво, једном појединцу треба доделити водећу функцију и укупну одговорност за функције усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом у оквиру организације. Особа задужена за ову функцију треба да буде директор, менаџер или друго лице на одговарајућој руководећој позицији. Ова особа треба да сноси личну одговорност за поштовање прописа о контроли спољне трговине стратешком робом у оквиру привредног друштва и да, по правилу, подноси извештај директно извршном директору или оперативном директору. Ово је обично руководилац за контролу усклађености тј. главни службеник за усклађеност . Руковођење и крајња одговорност за Програме интерне усклађености почивају код руководиоца за контролу усклађености и ово лице је по правилу одговорно за координацију активности везаних за усклађеност са другим лицима, односно одељењима привредног друштва која се баве питањима усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом (на пример, правна служба, служба за уговоре, служба за отпремање робе).
Главни службеник за усклађеност
Дужности главног службеника за усклађеност могу да обухвате неке или све од активности које следе, , али имајте на уму да више руководство или главни службеник за усклађеност могу неке од наведених дужности делегирати овлашћеним службеницима за усклађеност унутар предузећа, када процени да је то потребно или прикладно.
• Праћење важећег закондавства и прописа о контроли спољне трговине стратешком робом, и праћење свих регулаторних измена.
• Именовање лица одговорних за различите функције и дужности у оквиру усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом. Главни службеник за усклађеност треба да настоји да обезбеди именовање одговарајућег броја лица која поседују одговарајућу правну и техничку стручност.
• Надзор и праћење примене Програма интерне усклађености, укључујући смернице и комуникацију са различитим пословним јединицама или другим овлашћеним службеницима задуженим за контролу усклађености.
• Идентификовање ризика и рањивости привредног друштва у усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом, и израда планова за њихово праћење и решавање.
• Давање упутстава и и смерница Управном одбору, вишем руководству и запосленима у вези са питањима усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом.
• Дефинисање врсте, формата и времена чувања евиденција.
• Давање овлашћења и одобрења за трансакције које обухватају контролисану робу (што је најчешће одговорност менаџера, односно службеника задуженог за усклађеност са трговинским прописима .
• Развој, примена и реализација програма обука и едукација које се фокусирају на елементе Програма интерне усклађености, и настојање да се обезбеди да сви одговарајући запослени и руководство поседују примењива знања и поштују релеватне захтеве у области контроле спољне трговине стратешком робом.
• Управљање и координација поступцима ревизије и интерних контрола Програма интерне усклађености .
• Развој и периодична измена Програма интерне усклађености, као и оперативних процедура на основу резултата ревизије, на основу промена у потребама привредног друштва и промена у законској регулативи, прописима и процедурама о контроли спољне трговине стратешком робом.
• Развијање политика и процедура које подстичу запослене да пријављују сумњиве или познате активности неопштовања прописа, без страха од освете.
• Примање извештаја о неусклађености и одговарање на интерне упите у вези са усаглашавањем са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом и Програмима интерне усклађености. Напомена: Одговори се углавном координирају са правном службом, руководством и овлашћеним службеницима задуженим за контролу усклађености.
• Комуникација са националним властима и главна контакт особа у оквиру привредног друштва задужена за давање одговора на упите у вези са спољном трговином стратешком робом или достављање информација државним органима на њихов захтев.
• Независно истраживање потенцијалних и доказаних неусклађености (нпр. реаговање на извештаје о сумњама о кршењу прописа о контроли спољне трговине стратешком робом), истраживање познатих кршења прописа о контроли спољне трговине стратешком робом и спровођење потребних корективних мера.
Затим, руководство може да именује компетентна лица за подршку главном службенику за усклађеност (као и лица компетентне замене) која могу да надгледају свакодневне функције усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом. Подршку у раду главног службеника за усклађеност може да пружи Одбор за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом (који по правилу чине чланови руководства и шефори сектора) и/или менаџери тј. службеници за усклађеност са трговинским прописима у свакој пословној јединици.
Менаџери тј. службеници за усклађеност са трговинским прописима (ТЦМ или ТЦО)
Менаџери тј. службеници за усклађеност са трговинским прописима сносе примарну одговорност за све захтеве у смислу усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом који се примењују на посебне пословне јединице. Менаџер тј. службеник за усклађеност са трговинским прописима може бити задужен за свакодневно функционисање Програма интерне усклађености и одговоран је за подношење захтева за добијање дозвола за обављање спољне трговине стратешком робом . У појединим предузећима извоз, односно трансфер робе у иностранство захтева претходно одобрење или писмену потврду менаџера или службеника за усклађеност са трговинским прописима. Менаџер, односно службеник за усклађеност са трговинским прописима може да утврди да ли је потребно прибавити дозволу, и уколико јесте, да покрене поступак за добијање дозволе код надлежних државних органа. Менаџер, односно службеник за усклађеност са трговинским прописима је такође овлашћен да заустави било коју трансакцију у случају да постоји било каква бојазан да је дошло до непоштовања трговинских прописа. Коначно, менаџер тј. службеник за усклађеност са трговинским прописима може да фигурише као примарни интерни (за колеге) и екстерни (према државним органима) контакт за сва питања која се односе на усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом (у појединим предузећима, ово је дужност главног службеника за усклађеност)
Службеници задужени за усклађеност са трговинским прописима треба да буду независни у односу на секторе продаје и маркетинга и треба да поседују одговарајућа овлашћења и дискрециона права како би усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом посматрали као приоритет у евентуалном сукобу са другим пословним интересима. Велики број привредних друштава настоји да обезбеди независност лица за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом њиховим смештањем у правни сектор или прописивањем обавезе директног подношења извештаја извршном директору, односно председнику.
Поред именовања главног службеника за усклађеност, менаџера тј. службеника за усклађеност са трговинским прописима, и/или Одбора за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом, привредно друштво може да размотри и дефинисање других позиција за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом. Следе примери могућих позиција задужених за контролу усклађености са трговинским прописима и припадајућих дужности.
Друга овлашћена лица задужена за усклађеност са прописима
• Инжењери за класификацију производа: запослени одговорни за класификацију производа предузећа. Ова лица сарађују са главним службеником за усклађеност и менаџерима тј. службеницима за усклађеност са трговинским прописима ради утврђивања одговарајућих захтева за добијање дозвола. То су лица која поседују техничка знања или главни инжењери који, по потреби, могу да дају техничку експертизу о одређеним производима и њиховим техничким могућностима.
• Службеник за контролу усклађености технологија са прописима (ТЦО): запослено лице одговорно за класификацију технологија и софтвера и процену да ли је за предложени извоз, односно трансфер технологија (или софтвера) потребна дозвола. Ово лице може да представља везу између привредног друштва и државних органа у поступку праћења политика и добијања дозвола за извоз и трансфер технологија.
• Руководилац за праћење извоза безбедносно-осетљиве робе и извоз у безбедносно-осетљиве земље: запослено лице одговорно за класификацију осетљивих производа, надзор и праћење целокупног извоза безбедносно-осетљиве и високоризичне робе и/или извоза на одредишта високог ризика. Ова функција обухвата и праћење усклађености са свим потребним параметрима и условима за добијање дозволе за извоз.
• Координатор страних посетилаца, односно путовања у иностранство, као и запослених који су страни држављани: запослено лице одговорно за координацију и управљање посетама страних држављана и путовањима у иностранство. Координатор је лице одговорно за интерни надзор запослених и посетилаца који су страни држављани. Поред тога, ово лице је одговорно за вршење провера лаптоп рачунара пре службених путовања у иностранство.
• Правни саветник: адвокат чија је одговорност пружање правних смерница у вези са питањима усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом унутар привредног друштва.
У свим осталим случајевима, подела одговорности у контроли усклађености са трговинским прописима треба да буде јасна и недвосмислена када је реч о одговорним лицима, од највиших нивоа руководства (председника, извршног директора, управног одбора, итд.), преко правне службе, кадровске службе, службе за контролу усклађености, продаје, маркетинга, службе за обраду наруџбина, па до лица која нису директно запослена у трговини или која нису у директној вези са контролом усклађености. Организациона структура треба да буде довољно јасна да запосленима омогући да, уколико имају питање које се односи на усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом, тачно знају коме да се обрате, којој канцеларији и појединцу.
Дефинисање оптималног броја лица одговорних за усклађеност са прописима о спољној трговини стратешком робом
Независно од организационе структуре, руководство треба да настоји да обезбеди довољан број лица која обављају функције које се односе на усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом. Да би се утврдио оптималан број лица на овим функцијама усклађености, руководство треба да процени и оцени кадровске потребе у критичним областима као што су технички преглед, класификација робе, подношење захтева за добијање дозвола, примена дозвола, провера трансакција, интерна безбедност (физичка и ИТ), обуке, вођење евиденција и интерне ревизије.
Коначна одлука о броју лица укључених у функције усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом захтева темељну анализу вашег привредног друштва. Конкретно, поменута анализа би требало да узме у обзир следеће факторе и променљиве које дефинишу број лица која би радила на пословима контроле усклађености са прописима, наиме:
• обим трговине контролисаном робом;
• известан број дозвола на годишњем нивоу за обављање трговине стратешком робом за које се подноси захтев;
• географски обим међународног пословања привредног друштва;
• количина активности, односно трансакција које подлежу економским санкцијама или ембаргу;
• обим активности у вези са обукама у области контроле спољне трговине стратешком робом и локације где се изводе обуке;
• обим невидљивих трансфера технологија;
• захтеви који се односе на ИТ и физичку безбедност контролисаних технологија; и
• потенцијалне активности спајања или припајања пословања.
Разматрањем поменутих појединости, ваше привредно друштво ће бити у доброј позицији да одреди тачан број лица потребан ради ефикасног управљања захтевима који се односе на усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом и контролу Програма интерне усклађености.
Руководство би, поред тога требало, да именује лица која поседују одговарајуће информације и знања као подршку постојећој структури усклађености са трговинским прописима у случају привременог одсуства кључних лица. Замене су од суштинског значаја у ситуацијама када постојећи запослени напуштају привредно друштво а запошљавају се нови, а то значи да би документација о организационој структури требало да садржи опис корака и процедуре које треба следити ако је и када је лице задужено за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом одсутно.
Напомена: Линк „Организациона структура” у оквиру пододељка „Елементи Програма интерне усклађености” садржи образац за контакт податке, примере шема организационе структуре и опис назива и одговорности различитих функција за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом.
Задатак бр. 2: Документовање позиција, задатака и улога у вези са контролом усклађености са прописима
Руководство привредног друштва треба да све запослене информише о организационој структури у области контроле спољне трговине стратешком робом, која треба да буде транспарентна, на начин који је недвосмислен и лако разумљив. Привредна друштва треба да израде нацрте и листе и/или шеме организационе структуре и доставе их свим запосленима у предузећу.
Ваше привредно друштво би требало да размотри документовање позиција за усклађеност са трговинским прописима на неки од начина описаних у тексту који следи.
• Опис позиција које се односе на контролу усклађености са прописима, а који наводи надлежност, функцију и дужности лица одговорних за контролу усклађености у свакодневном пословању и напорима привредног друштва да поштује прописе о контроли спољне трговине стратешком робом. За лица овлашћена за контролу усклађености са прописима треба навести име и презиме, позицију, и број телефона или локала. Ниво детаља наведених у списку одговорних лица зависи од величине привредног друштва. Код малих и средњих привредних друштава вероватно није потребно навести исцрпне детаље. Међутим, код већих привредних друштава са великим бројем запослених који се баве пословима усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом, врло је важно да постоје детаљне информације о одговорним лицима.
• Организационе схеме које недвосмислено описују структуру и ланац одговорности у извештавању о проблемима у вези са поштовањем прописа о контроли спољне трговине стратешком робом.
• Списак контакт лица која су задужена за контролу усаглашености, у којем се наводи име и презиме, позиција, адреса електронске поште, број телефона, адреса и други релевантни подаци лица која имају примарну и функцију подршке у контроли усклађености.
Напомена: Поменуте организационе схеме и листе контакт лица треба дистрибуирати унутар целог привредног друштва и периодично их ажурирати како би се унеле све промене. Листе и схеме могуће је огласити и редовно ажурирати на веб страници предузећа, на интранету и/или у интерним публикацијама.
Усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом: подстицаји и казне
Привредно друштво може да размотри и увођење подстицаја за запослене који остварују изванредне резултате у контроли усклађености са прописима , у које спадају признања на нивоу привредног друштва или повећање плате. Нека друштва ће проценити резултате запослених у области усклађености са прописима приликом редовних процена учинка и узети их у обзир приликом доношења одлука о напредовању. Слично томе, ефикасна организациона структура учиниће јасним последице у виду унапред утврђених казни или пенала који произилазе из непоштовања обавеза. Казне могу бити негативна оцена на процени учинка запосленог, премештање на нижу позицију, или у озбиљнијим ситуацијама, отказ уговора о раду. Штавише, ваше привредно друштво треба да све нове и постојеће запослене благовремено обавести о постојању правних последица које произилазе из неусклађености са прописима о контроли трговине стратешком робом.
Поменути подстицаји и пенали морају бити јасно дефинисани, стављени до знања свим новим запосленима приликом запошљавања и садржани у новим уговорима о раду и евиденцијама запослених. Поменуте информације требало би да буду доступне свим запосленима – било преко интранета и/или у оквиру одељења људских ресурса у штампаној верзији.
Напомена: Линк „Организациона структура“ у оквиру „Елемената Програма интерне усклађености“ садржи списак образаца, примера организационих схема у контроли усклађености са прописима, као и описе позиција и одговорности различитих лица задужених за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом.
Задатак бр. 3: Дистрибуирајте листу са одговорностима
И на крају, на вашем привредном друштву је обавеза да дистрибуира организациону схему која идентификује сва лица која су на било који начин повезана и одговорна за контролу спољне трговине стратешком робом. Запослени и клијенти треба да буду упознати са именима главног службеника за усклађеност (ЦЦО), који је у привредном друштву задужен за контролу усклађености са прописима, као и других релевантних овлашћених лица, што значи да њима треба упутити сва питања, односно недоумице у вези са овим поступком.
Поменуте информације треба да буду ажурне и да одражавају све кадровске промене или промене у пословним активностима привредног друштва. При сваком уношењу измена и ажурирању организационе схеме, привредно друштво треба да нову ажурирану верзију проследи свим укљученим странама.