за усклађеност са прописима о контроли спољне трговине контролисаном робом

Контрола спољне трговине стратешком робом или STC (понекад се назива и извозна контрола) се збирно дефинише као закони, прописи, посебна правила, ограничења и административни поступци који уређују трговину и трансакције које укључују производе,  привредне субјекте/ појединце и земље за које постоји могућност да ће се ти производи користити за сврхе у вези са оружјем за масовно уништење или конвенционалним наоружањем. За разлику од друге робе , „стратешка роба“ се регулише јер трговина или трансфери те робе страним лицима директно утичу на фундаменталне националне интересе и обавезе земаља у области међународне безбедности. Ту се подразумева национална безбедност, спречавање опасног ширења оружја за масовно уништење (WMD) и конвенционалног наоружања, стратешка спољна политика и економски интереси.
Образложење и сврха контроле спољне трговине стратешком робом
Контрола спољне трговине стратешком робом може се прилагодити тако да одражава основне националне интересе земаља и међународне обавезе у погледу заштите безбедности у следећим областима: 

• Пружање подршке националним и колективним безбедносним циљевима: контрола спољне трговине стратешком робом може бити од помоћи државним органима у спречавању ширења оружја за масовно уништење (WMD) или конвенционалног наоружања, промовисању антитерористичких циљева, спречавању кршења људских права и репресија иностраних влада, и промовисању регионалне и међународне безбедности и стабилности.

• Испуњавање међународних обавеза у вези безбедности: контроле спољне трговине стратешком робом јачају напоре земље у испуњавању међународних обавеза које се односе на спречавање ширења наоружања, као што је, на пример, Резолуција Савета безбедности Уједињених нација 1540, као и испуњавање обавеза преузетих на основу потписаних споразума, као на пример, Споразума о неширењу нуклеарног наоружања (NPT), Конвенције о хемијском оружју (CWC) и Споразума о трговини наоружањем (АТТ).

• Јачање националног профила страних директних инвестиција (FDI): домаћа индустрија има користи од контроле спољне трговине стратешком робом, нарочито привредна друштва која усвајају Програм интерне усклађености са прописима о контроли спољне трговине стратешком робом. Земље које имају успостављене контроле спољне трговине стратешком робом у складу са међународним нормама и добрим праксама атрактивније су иностраним добављачима и инвеститорима који се баве производњом робе од стратешког значаја. Поседовање свеобухватног система контроле спољне трговине стратешком робом јача поверење страних инвеститора у безбедност и регулаторно окружење земље. Привредним друштвима то омогућава приступ високотехнолошкој роби веће вредности, и привлачи више страних директних инвестиција у тим областима.

• Очување пословне репутације и приступ страним технологијама: контроле спољне трговине стратешком робом промовишу општу безбедност у трговини и смањују ризик од злоупотребе легитимне трговине од стране терористичких и криминалних организација и мрежа које робу прибављају потенцијалним пролифераторима. Контрола спољне трговине стратешком робом штити домаће извознике и посреднике у трговини (брокере, отпремнике, шпедитере, итд.) од злоупотреба од стране терориста и пролифератора без угрожавања легитимних трговинских послова са робом од стратешког значаја. Привредна друштва за које се открије да су учествовала у активностима у вези с пролиферацијом могу бити стављена на црне листе других држава, а то значи да се та иста предузећа могу суочити са значајним ограничењима у будућим напорима за стицање стратешке робе.

 

Међународни основ за контролу спољне трговине стратешком робом
Земље усвајају системе за контролу спољне трговине стратешком робом не само да би промовисале своје националне интересе, већ и да би испуниле свој део међународних обавеза. Већина земаља се кроз споразуме као што су Споразум о неширењу наоружања (NPT), Конвенција о хемијском оружју (CWC) и Конвенција о забрани усавршавања, производње и стварања залиха бактериолошког (биолошког) и токсичког оружја и о њиховом уништавању (BTWC), обавезала на спречавање ширења опасног наоружања за масовно уништење. Међу поменутим споразумима, само Конвенција о хемијском оружју (CWC) садржи експлицитну одредбу која од чланова захтева усвајање прописа о контроли спољне трговине опасним хемикалијама прекурсорима за хемијско оружје. Савет безбедности Уједињених нација је 2004. године усвојио Резолуцију 1540 која све државе света обавезује на усвајање прописа о контроли спољне трговине стратешком робом са циљем онемогућавања терориста у стицању нуклеарног, биолошког и хемијског наоружања и система за њихову доставу. Комитет 1540 Уједињених нација активно ради на извештавању о глобалној имплементацији обавеза из Резолуције и нуди ресурсе као помоћ у усклађености.

Поред законских обавеза држава у спречавању ширења наоружања, велики број мултилатералних организација има значајну улогу у промовисању ефикасне имплементације контроле спољне трговине стратешком робом. Ванесарски аранжман (WА), Група нуклеарних снабдевача (NSG), Аустралијска група (АГ) и Режим контроле ракетне технологије (MTCR) имају активну улогу у креирању контролних листи које представљају мултилатерални консензус о роби и технологијама од стратешког значаја које подлежу контроли спољне трговине. Поменути мултилатерални контролни извозни режими умногоме су допринели промовисању добре међународне праксе за усвајање ефикасних контрола спољне трговине стратешком робом и препознавању нових претњи од пролиферације у вези са новом технологијом. Иако поменути режими имају ограничено чланство, њихове контролне листе и велики број њихових смерница и добрих пракси јавно су доступне и прате се до танчина. Поред тога, Светска царинска организација активно се ангажује у промовисању добрих пракси у контроли спољне трговине стратешком робом у домену царинске контроле.

Област примене контрола спољне трговине стратешком робом

Област примене контрола спољне трговине стратешком робом може се проценити на основу мере у којој се роба и технологије са стратешким импликацијама контролишу, као и колико свеобухватно настоји да контролише различите трансакције повезане са међународном трговином и трансфером стратешке робе. Већина влада користи националне контролне листе на којима се налази стратешка роба дефинисана у оквиру Ванесарског аранжмана, Групе нуклеарних снабдевача, Аустралијске групе и Режима контроле ракетне технологије.

Савремене контроле спољне трговине стратешком робом се примењују и шире, а не само на извоз. Током протекле деценије, међународне добре праксе битно су еволуирале, што значи да данас све већи број земаља регулише шири дијапазон трговинских делатности и врста трансакција. Као одговор на све већу софистицираност криминалних група и напора пролифератора ка стицању контролисане робе и технологија, државе су област примене контрола прошириле на читав низ делатности које подразумевају трансакције које укључују контролисану робу. Иако су иницијално ове активности проширене да обухвате друге делатности у области превоза, скуп контролисаних делатности данас обухвата и брокерске услуге и активности финансирања, трансфере технологија и различите облике подршке крајњим корисницима.

У Републици Србији следеће делатности подлежу контроли за коју је надлежно Министарство трговине, туризма и телекомуникација:

• извоз

• поновни извоз

• трансфер технологија (видљиви и невидљиви)

• увоз

• посредовање у транзиту, претовару и превозу робе

• брокерске услуге

• производња

• финансијски трансфери

• контроле крајњих корисника и крајњих намена (свеобухватне контроле)

• обуке, услуге, подршка клијентима и поправке

Појединци или предузећа која се баве неком од поменутих делатности које могу имати везе са робом од стратешког значаја могу да подлежу обавезама које прописују национални или прописи других држава о контроли спољне трговине стратешком робом.

Шта је стратешка роба?

Роба или технологије чија трговина или трансфер имају импликације по националну или међународну безбедност. Ова категорија обухвата конвенционално оружје, хемијско оружје, биолошко оружје, нуклеарно оружје и системе за њихову доставу, поред материјала, опреме и знања који доприносе њиховом развоју, производњи, одржавању и/или употреби. Многи материјали, опрема и знања који су у вези са производњом стратешке робе су двоструке намене, будући да имају и своје мирољубиве, односно комерцијалне примене, што надлежним органима држава ствара изазове у осигурању њихове примене само у законите сврхе.

Стратешка роба подразумева производе, услуге и технологије које могу да обухвате:

• видљиву робу, као што су делови, опрема, компоненте и материјали

• невидљиву робу, као што су технологије, софтвери и информације које се могу пренети електронским, усменим или визуелним путем

 

Контроле на основу листи

Влада Републике Србије благовремено и редовно усваја Националну контролну листу наоружања и војне опреме и Националну контролну листу робе двоструке намене. Листе су усклађене са релевантним листама ЕУ (Листа наоружања и војне опреме ЕУ и Листа робе двоструке намене ЕУ). Поменуте листе обухватају спискове свих међународних контролних извозних режима (Група нуклеарних снабдевача, Васенарски аранжман, Режим контроле ракетне технологије, Аустралијска група и Зангер комитет).

Напомена: Привредно друштво може да од органа надлежних за издавање дозвола затражи информацију о томе да ли одређена роба подлеже контролама.

Контроле које се не спроводе на основу контролних листи (свеобухватне контроле)

Чак и када се одређена роба не налази на националној контролној листи, у складу са закондавством Републике Србије, предузећа су дужна да поднесу захтев за добијање дозволе за обављање спољне трговине када су „упозната, када би требало да буду упозната или информисана од стране надлежних органа” да се одређена роба може искористити за програме нуклеаорног, биолошког или хемијског наоружања, њихових система доставе или за крајњу намену повезану са конвенционалним наоружањем и војном опремом. Поменути вид контроле се назива „свеобухватном контролом”, која се по правилу примењује за спречавање опасних трансакција са одређеним крајњим корисницима или одредиштима које су као такве одредиле националне власти. Укратко, свеобухватна контрола пружа правно-регулаторни основ Министарству трговине, туризма и телекомуникација да издаје дозволе за робу која се не налази на контролним листама у случају постојања разлога који упућују на сумњу да се одређена роба може искористити од стране крајњих корисника или за крајње намене за конвенционално или оружје за масовно уништење.

Елементи ефикасног система контроле спољне трговине стратешком робом

У оквиру контрола спољне трговине стратешком робом постоји пет кључних елемената који заједнички доприносе ефикасном управљању трговином робом од стратешког значаја. Ти елементи су: Правни основ Систем за издавање дозвола Контрола транспорта и транзита Сарадња са привредом Казне и контрола примене прописа.