As previously noted, your enterprise’s ICP is not a static instrument and it must be reviewed and amended on a regular basis. It is recommended that enterprises conduct periodic audits of their STC compliance policies and procedures in order to ensure on-going compliance with all applicable laws and regulations. The purpose of the audit element of your ICP is to appraise the integrity of your ICP – across the entire enterprise - by verifying that operational compliance procedures are being implemented properly; reflect your enterprise's stated STC compliance policies, processes, and procedures; and are consistent with all applicable STC requirements.
This requires an audit to review and assess each element of the ICP, as follows:
ICP audits are beneficial to your enterprise because they can reveal aspects of your enterprise’s ICP that are not working as desired and therefore require modification. They can also uncover accidental and previously undetected STC violations.
Implementing this ICP element requires your enterprise to complete the following tasks:
Zadatak br. 1: Imenovanje revizora ili lica odgovornih za vršenje revizije
Vaše preduzeće, pre svega, treba da imenuje jednog ili više revizora koji će biti odgovorni za vršenje provere Programa interne usklađenosti preduzeća. U zavisnosti od strukture, veličine i drugih okolnosti u preduzeću, revizija može da se sprovede interno, od strane lica zaposlenih u preduzeću, ili eksterno, angažovanjem stručnih konsultanta ili specijalista za reviziju.
Ukoliko se revizija sprovodi interno, vaše preduzeće treba da nastoji da angažovanjem lica koja nisu povezana sa prodajom, promocijom izvoza ili marketingom obezbedi objektivnost i izbegne eventualne sukobe interesa . Interno osoblje u svojstvu revizora treba da poseduje određeni stepen nezavisnosti i fleksibilnosti koji omogućava prepoznavanje nedostataka u usklađenosti sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom, i ovlašćenja za davanje preporuka kako na najbolji način ukloniti nedostatke.Napomena: u slučaju da nije moguće izbeći sukob interesa, revizija usklađenosti sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom treba da se sprovede na najobjektivniji mogući način, prateći pisane procedure za vršenje provera.
Pojedina preduzeća se odlučuju na objedinjavanje svojih resursa i formiranje timova za reviziju usklađenosti sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom, koje čine interni revizori, pravni savetnici i lica sa iskustvom zadužena za kontrolu usklađenosti.. Korišćenje timskog pristupa omogućava punu širinu ekspertize vašeg preduzeća i kritičku procenu kvaliteta i efikasnosti Programa interne usklađenosti.
Nivo iskustva revizora i struktura tima za reviziju usklađenosti sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom u velikoj meri utiču na efikasnost revizije. Ukoliko se vaše preduzeće odluči da reviziju Programa interne usklađenosti sprovede interno, odgovornost za sprovođenje tog postupka treba da dodeli jednom od sledećih lica u preduzeću:
Određena preduzeća (uglavnom veća preduzeća) se odlučuju za eksterne revizije . Eksterne revizije mogu da pruže nepristrasne, objektivne i nezavisne rezultate procene programa i prakse interne usklađenosti. Eksterne revizije po pravilu sprovode pravnici, konsultanti u menadžmentu ili ovlašćena računovodstvena preduzeća (Price Waterhouse Coopers ili Deloitte su dva vodeća primera).
Bez obzira na pristup, revizor, odnosno revizori treba da budu stručni za obavljanje pomenutih provera i odgovorni za zakazivanje i razvijanje odgovarajućih postupaka za obavljanje revizije. Za vaše preduzeće može biti odgovarajuće da se postavi neko drugo lice koje bi bilo odgovorno za proveru revizorskih izveštaja i praćenje sprovođenja korektivnih mera neophodnih za otklanjanje nedostataka koje revizori otkriju.
Napomena: lica koja vrše reviziju treba da prođu redovnu obuku prilagođenu poslovanju vašeg preduzeća i konkretnim temama koje se odnose na usklađenost sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom. Obuke za revizore mogu da obuhvate neke od sledećih tema:
Zadatak br. 2: Kreiranje modula za reviziju
Sledeći zadatak je kreiranje modula za reviziju. Revizorske provere usklađenosti sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom obuhvataju provere usklađenosti sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom na nivou transakcija i i na nivou procesa, sa posebnim osvrtom na oblasti povećanog rizika. Postupak provere ili kontrolna lista za samoocenjivanje može da posluži kao dokument za evidentiranje provere svake pojedinačne komponente Programa interne usklađenosti . Jedna od mogućnosti za sprovođenje revizorske provere preduzeća jeste i upotreba jednostavnog formata kontrolne liste koja sadrži faktore usklađenosti.
Napomena: primer modula revizije i brojne kontrolne liste za samoocenjivanje dostupne su u odeljku „Elementi Programa interne usklađenosti“ Vodiča za Program interne usklađenosti.
Najbolji način da preduzeće proceni svoju usklađenost sa propisima jeste zvaničnim ocenjivanjem svog Programa usklađenosti koje obuhvata i sam postupak revizije. Dobro sprovedena revizija upoređuje svakodnevnu praksu u efikasnom i pravilnom pridržavanju propisa o kontroli spoljnje trgovine strateškom robom . Revizija utvrđuje da li se u toku samog procesa kontrole postavljaju prava pitanja koja garantuju da su aktivnosti i transakcije vašeg preduzeća u potpunosti u skladu sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom.
Tehnike za sprovođenje revizije
Deo ovog zadatka obuhvata i utvrđivanje tehnika provere koje revizor koristi. U vršenju revizije usklađenosti sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom, revizor može da upotrebi bilo koju od sledećih tehnika :
Kriterijumi za reviziju
Revizor treba da unapred utvrdi, u pisanoj formi, kriterijume za sprovođenje revizije. U najmanju ruku, sveobuhvatna revizija u oblasti kontrole spoljne trgovine strateškom robom treba da proceni sledeće aspekte Programa interne usklađenosti vašeg preduzeća :
Napomena: module za vršenje revizije treba prilagoditi posebnim aktivnostima i okolnostima vašeg preduzeća i zahtevima sadržanim u propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom koji su na snazi u okviru nadležnosti u kojoj vaše preduzeće posluje . Na primer, ako vaše preduzeće utvrdi da ne postoji potreba za usvajanjem postupaka za proveru stranih državljana koji dolaze u posetu preduzeću, to znači da tu vrstu provere nije potrebno obuhvatati revizijom. Međutim, postoji mogućnost da vaše preduzeće, u toku revizije ili nakon izvesnog vremena, donese odluku da preispita zašto pomenute provere nisu obuhvaćene Programom interne usklađenosti. Preporuka je da vaše preduzeće, ako smatra da su određene provere nepotrebne, takvu odluku dokumentuje u revizorskom izveštaju i priloži odgovarajuće obrazloženje za njihovo izuzimanje.
Pregled evidencije i dokumentacije
Bitan deo modula za reviziju obuhvata pregled evidencija koje se vode u vašem preduzeću. Postoje tri vrste zapisa, odnosno evidencija koje revizor treba da oceni: dokumentacija koja se odnosi na Program interne usklađenosti, evidencija transakcija i administrativna evidencija. Modul treba da utvrdi da li se vode sve potrebne evidencije, treba da oceni dokumentaciju i da na osnovu toga utvrdi da li postoji usklađenost sa važećim zakonima i propisima.
Pregled dokumentacije koja se odnosi na Program interne usklađenosti vašeg preduzeća treba da obuhvati sledeće:
Revizija bi, pored toga, trebalo da na osnovu reprezentativnog uzorka utvrdi valjanost sledećih evidencija:
* Napomena: da bi se obezbedilo da postupak revizije obuhvati reprezentativni broj transakcija, potrebno je proveriti bar jednu pošiljku po klijentu ili odredištu. Preduzeća mogu da se odluče i na nasumično uzorkovanje transakcija u proveri.
Zadatak br. 3: Definisanje rasporeda revizija
Vaše preduzeće treba da se potrudi da reviziju Programa interne usklađenosti sprovodi kako u unapred utvrđenim intervalima, tako i nasumično, nenajavljeno. Po uspostavljanju modula za reviziju, potrebno je definisati raspored redovnih revizija na svim nivoima u okviru preduzeća (po potrebi). Preporuka je da vaše preduzeće reviziju Programa interne usklađenosti sprovede najmanje jedanput godišnje..
Nezvanične preglede i provere moguće je vršiti tokom cele godine radi provere tačnosti rada i efikasnosti politika i procedura za usklađenost sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom. Provere i preglede treba valjano evidentirati, a rezultate distribuirati ovlašćenim licima zaduženim za kontrolu usklađenosti i višem rukovodstvu.
Zadatak br. 4: Izrada Izveštaja o reviziji
Programi interne usklađenosti vašeg preduzeća treba da obuhvate odgovarajuće procedure i prakse za izveštavanje o reviziji. Revizor(i) treba da sastave izveštaj koji sadrži detaljan opis ispitanih procesa i procedura i i nudi konkretne preporuke o tome kako da u narednom periodu preduzeće unapredi svoj Program interne usklađenosti.
Izveštaj o reviziji može da sadrži sledeće odeljke:
Izveštaj o reviziji treba dostaviti prvo odgovarajućem višem rukovodstvu i ovlašćenim službenicima zaduženim za kontrolu usklađenosti. Ukoliko je primenjivo, rezultati revizije mogu se podeliti i sa sektorima i/ili poslovnim jedinicama koje su bile predmet revizije.
Zadatak br. 5: Izrada procedura za sprovođenje korektivnih mera nakon revizije i izveštavanje o praćenju rezultata
U slučaju da se u postupku revizije otkrije postojanje rizika ili kršenje propisa o kontroli spoljne trgovine strateškom robom, vaše preduzeće treba da ustanovi procedure za evidentiranje pomenutih problema i stavi ih na znanje višem rukovodstvu i ovlašćenim službenicima odgovornim za usklađenost.Pomenute procedure treba da definišu uslove za sprovođenje preporuka revizije i uslove za praćenje preduzetih korektivnih mera.
Korektivne mere sprovode se blagovremeno (u određenom vremenskom roku), a revizoru se dostavlja pisana potvrda da su sve predložene korektivne mere realizovane u potpunosti.