Većina državnih organa od preduzeća koja se bave spoljnom trgovinom zahteva vođenje kompletne i tačne evidencije svojih trgovinskih transakcija strateškom robom tokom određenog vremenskog perioda, koju, na zahtev treba da omoguće određenim državnim organima da pregledaju te zapise. U velikom broju zemalja, neispunjavanje obaveze vođenja ili stavljanja na raspolaganje evidencije o obavljanju spoljne trgovine strateškom robom može da rezultira kaznama koje državni organi nameću preduzeću i njegovim zaposlenima .
Upravo iz tog razloga je uspostavljanje detaljnog i sledljivog sistema vođenja evidencije o robi od strateškog značaja od ključnog značaja za napore vašeg preduzeća za usklađenost sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom. Svrha vođenja evidencije je da se obezbedi dosledno čuvanje dokumenata koji se odnose na obavljanje spoljne trgovine strateškom robom (administrativni i transakcioni zapisi), i omogući njihovo stavljanje na raspolaganje državnim organima ili drugim stranama u svrhe inspekcije ili revizije.
Preduzeća koja vode kompletne evidencije spoljnotrgovinskih transakcija strateškom robom uživaju pogodnosti koje prevazilaze okvire usklađenosti sa trgovinskim propisima. Efikasno vođenje evidencije umanjuje rizik jer zaposlenima i licima zaduženim za kontrolu usklađenosti sa trgovinskim propisimaomogućava analizu trendova kod naručivanja pojedine robe od strateškog značaja tokom određenog vremenskog perioda. Temeljan pregled evidencije vašeg preduzeća može vam pomoći da prepoznate određene obrasce kod klijenata, proizvoda, krajnjih namena i odredišta, i na taj način steknete bolji uvid u eventualno sumnjive upite za narudžbine.
Pored toga, sveobuhvatni sistem vođenja evidencije licima zaduženim za kontrolu usklađenosti sa trgovinskim propisima omogućava otkrivanje nenamernih povreda propisa o kontroli spoljne trgovine strateškom robom prilikom revizija i dalje olakšava saradnju sa državnim organima nadležnim za sprovođenje zakona u slučaju istrage o poštovanju spoljnotrgovinskih propisa.
Vaše preduzeće, u cilju implementacije elementa Programa interne usklađenosti koji se odnosi na vođenje evidencije, pre svega treba da odredi vrstu, vremenski period, lice i lokaciju čuvanja evidencija o obavljanju spoljne trgovine strateškom robom, tako da te informacije budu dostupne i da se po potrebi mogu lako povući iz datoteka.
Implementacija elementa Programa interne usklađenosti koji se odnosi na vođenje evidencije zahteva ispunjavanje tri osnovna koraka, naime:
- imenovanje pojedinaca odgovornih za vođenje evidencije koja se odnosi na obavljanje spoljne trgovine strateškom robom;
- definisanje administrativnih i transakcionih evidencija koje treba čuvati, kao i vremenski period njihovog čuvanja; i
- uspostavljanje sistema za arhiviranje i preuzimanje dokumenata, kao i definisanje željenog formata za čuvanje evidencije koja se odnosi na obavljanje spoljne trgovine strateškom robom.
- Alati za implementaciju Programa interne usklađenosti >
Zadatak br. 1: Imenovanje lica odgovornih za vođenje evidencija
Vaše preduzeće treba javno da imenuje jedno ili više lica, odnosno sektora zaduženih za vođenje evidencije u oblasti kontrole spoljne trgovine strateškom robom. Više rukovodstvo, po pravilu, objavljuje Izjavu o politici usklađenosti kojom se definišu odgovornosti svih zaposlenih u vođenju evidencije i naglašava činjenica da se ta evidencija tretira kao imovina preduzeća . Politike i procedure vašeg preduzeća trebalo bi, u najmanju ruku, da teže ka rešavanju sledećih pitanja:
- imenovanje jednog ili više lica odgovornih za utvrđivanje vrste, formata i vremena čuvanja zapisa tj. evidencije,
Glavni službenik za usklađenost vašeg preduzeća, često u koordinaciji sa višim rukovodstvom, određuje format (štampani ili elektronski), trajanje (zakonom određen period) i lokaciju (centralizovana arhiva za štampane zapise (evidenciju) i/ili elektronska baza podataka) za čuvanje dokumentacije u vezi sa kontrolom spoljne trgovine strateškom robom,
- imenovanje lica odgovornih za čuvanje i rad sa evidencijom u oblasti kontrole spoljne trgovine strateškom robom,
vaše preduzeće, u cilju doslednog vođenja zapisa tj. evidencije treba da imenuje jedno ili više lica, odnosno sektora čija bi primarna funkcija bila upravljanje dokumentacijom u oblasti kontrole spoljne trgovine strateškom robom.
Vaše preduzeće potom treba da utvrdi sledeće:
- Ko ima pristup zapisima koji se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom.
- Lica odgovorna za rad sa, upotrebu i održavanje sistema za čuvanje podataka mogu biti zaposleni u povezanim poslovnim jedinicama, zaspoleni koji rade na upravljanju evidencijom, na administriranju IT sistema i zaposleni u drugim sektorima.
- Na koji način se zapisi u oblasti kontrole spoljne trgovine strateškom robom prenose od zaposlenih do lica ili subjekata odgovornih za upravljanje takvim zapisima (hijerarhija odgovornosti u procesu čuvanja evidencije)?
- Ko je zadužen za dostavljanje zapisa u oblasti kontrole spoljne trgovine strateškom robom internim, odnosno eksternim revizorima?
- Ko je odgovoran za dostavljanje dokumentacije koja se odnosi na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom državnim organima u svrhe inspekcije? (po pravilu je to glavni službenik za usklađenost ili pravna služba)
- Ko je zadužen za ispravnost i integritet dokumentacije o kontroli spoljne trgovine strateškom robom?
- Ko je zadužen za pružanje podrške licima odgovornim za vođenje evidencija o kontroli spoljne trgovine strateškom robom?
- U slučaju da zaduženo lice nije u mogućnosti da ispuni svoje obaveze u vezi sa čuvanjem evidencije, potrebno je da postoji drugo imenovano lice ovlašćeno za te poslove.
Napomena: Potrebno je da postoji odgovarajuća procedura koja sprečava neobučena i neovlašćena lica od preduzimanja bilo kakvih radnji u slučaju kada je lice za podršku i zamenu iz nekog razloga nedostupno.
- Odrediti ko je odgovoran da odgovarajuće zaposlene obavesti o zahtevima koji se odnose na čuvanje evidencija
Lica ovlašćena za kontrolu usklađenosti sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom treba da svim zaposlenima dostave smernice, u pisanoj formi, o vođenju evidencija, sa opisima pripadajućih procedura, iscrpnim spiskom svih administrativnih i transakcionih zapisa koje treba čuvati, lokacijom čuvanja zapisa koji se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom, spiskom lica zaduženih za vođenje evidencije, i jednostavnim alatima za rad koji navode prihvaćene prakse za čuvanje i skladištenje ključnih zapisa o kontroli spoljne trgovine strateškom robom. Zaposleni treba da budu blagovremeno obavešteni o svim izmenama u načinu vođenja evidencija unutar preduzeća. Na isti način, obuke koje se odnose na Program interne usklađenosti treba da naglase značaj ispravnog vođenja evidencija i da nastoje da zaposlene iznova upoznaju sa zahtevima, procesima i procedurama u vođenju evidencija u oblasti kontrole spoljne trgovine strateškom robom.
Zadatak 2: Definisati vrste i period čuvanja evidencija i zapisa
Zapisi koje treba čuvati zavise od prirode delatnosti vašeg preduzeća i zakona i propisa o kontroli spoljne trgovine strateškom robom vaše zemlje. Prvo, preporuka je da ispitate trenutne mere koje se odnose na vođenje evidencije u vašem preduzeću i utvrdite da li postojeće procedure u vođenju evidencije zadovoljavaju kriterijume navedene u zakonodavstvu o kontroli spoljne trgovine strateškom robom vaše zemlje.
Preporučeni period čuvanja evidencija koje se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom jeste pet godina od datuma transakcije, međutim, vaše preduzeće bi trebalo da konsultuje nacionalno zakonodavstvo i odgovarajuće nadležne organe za izdavanje dozvola i utvrdi koji je traženi period za čuvanje date dokumentacije u vašoj zemlji.
Postoje dve vrste zapisa koje bi vaše preduzeće trebalo da čuva:
- Administrativni zapisi; i
Administrativni zapisi koje vaše preduzeće treba da čuva mogu da obuhvate neke ili sve od niže navedenih:
- važeći primerak Priručnika za Program interne usklađenosti vašeg preduzeća u štampanom obliku (i primerak Plana za kontrolu tehnologije (TCP), ukoliko je primenjivo);
- važeći primerak svih primenjivih zakona, propisa i politika o kontroli spoljne trgovine strateškom robom;
- pisana Izjava preduzeća o politici usklađenosti sa propisima o kontroli spoljne trgovine strateškom robom;
- sve narudžbine koje su interno odbijene, sa detaljnim informacijama koje se odnose na istragu i obrazloženje za odbijanje;
- klasifikacija robe/ identifikaciona lista za sve proizvode vašeg preduzeća (kao i pripadajuća dokumentacija koju je sačinilo lice zaduženo za kontrolu usklađenosti sa propisima ili drugi npr. eksterni konsultanti za poštovanje propisa u spoljnoj trgovini), koja je doprinela utvrđivanju da li određena roba ili transakcija podleže zahtevima za izdavanje dozvole za obavljanje trgovine;
- zvanično savetodavno mišljenje o klasifikaciji robe koje su dostavili nadležni državni organi (ukoliko je to u vašoj zemlji primenjivo);
- evidencija sprovedenih obuka, koja navodi sve zvanične obuke za zaposlene na temu kontrole spoljne trgovine strateškom robom i kopije ličnih dosijea zaposlenih;
- izveštaji o internoj kontroli i reviziji Programa interne usklađenosti vašeg preduzeća, sa preporukama i predloženim naknadnim korektivnim radnjama;
- dokumentacija o kontrolnim listama u kontroli spoljne trgovine strateškom robom i svi popunjeni alati za implementaciju.
- Evidencija o transakcijama
Zapisi (evidencije) o transakcijama koje vaše preduzeće treba da čuva mogu obuhvatiti neke ili sve od niže navedenih:
- avionski tovarni list, tovarni list, priznanica o prijemu ili bilo koji drugi dokument o izvršenoj proveri pošiljke;
- izvozna deklaracija;
- narudžbenice;
- akreditivi;
- potvrde o poreklu robe;
- komercijalne fakture;
- profakture;
- specifikacije pošiljaka;
- ugovori;
- dokazi o osiguranju;
- finansijski i računovodstveni zapisi;
- pozivi za tendere;
- dopisi, obaveštenja, zapisnici sa sastanaka, interna prepiska koja se odnosi na kontrolisane transakcije;
- zahtevi za izdavanje dozvole;li>
- prateća dokumentacija koja se prilaže prilikom podnošenja zahteva za dobijanje dozvole;
- kontrolna lista crvenih zastavica i evidencija sprovedenih provera;
- odobrenja dozvola koje se odnose na kontrolisanu robu;
- zvanične odbijenice državnih organa kod zahteva za dobijanje dozvole;
- zapisi o izvoznim transakcijama u okolnostima koje podrazumevaju izuzeće od obaveze pribavljanja prethodne dozvole;
- međunarodni uvozni sertifikat (IIC) ili sertifikat krajnjeg korisnika (EUC) (treba da sadrže inostrana odobrenja stranih klijenata, kao što su uvozne dozvole i sertifikati krajnjeg korisnika); li>
- pismeno prihvatanje uslova za izdavanje dozvole od strane krajnjeg korisnika u slučajevima koji zahtevaju postojanje dozvole za obavljanje trgovine;
- sertifikat o isporuci robe (DVC) ili sličan dokaz o dostavi robe;
- izjava krajnjeg primaoca i kupca;
- pripadajući prilozi, spiskovi, uslovi;
- zahtev za potvrdu o međunarodnom uvozu;
- punomoćje ili drugo pismeno ovlašćenje posrednika za obavljanje određenih radnji u ime izvoznika, glavne strane uključene u transakciju, ili inostrane glavne strane uključene u transakciju;
- dokumentacija koja se odnosi na rutu i način prevoza kontrolisane robe od prostorija vašeg preduzeća do prevoznika/ distributera/ brokera/ krajnjeg korisnika (uključujući sve luke tranzita ili pretovara);
- sve informacije ili dokumentacija koja se prenosi ili šalje klijentima, agentima i distributerima u vezi sa zahtevima koji se odnose na određenu robu od strateškog značaja i kontrolu spoljne trgovine tom robom;
- izjave o dobrovoljnom samootkrivanju (VSD) (ukoliko su primenjive u vašoj zemlji);
- evidencije elektronskih transfera tehničkih podataka od strateškog značaja;* i
- određena komunikacija sa stranim državljanima.*
* Za više informacija o vođenju evidencija o nevidljivim transferima tehnologija (ITT) i razmeni informacija sa stranim državljanima pogledati odeljak „Alati po privrednim sektorima“, pododeljak „Dobra praksa u transferu tehnologija i model Plana za kontrolu tehnologije (TCP)”.
Vaše preduzeće može da razmisli o razvoju i primeni sistema za dokumentovanje svih nezvaničnih komunikacija sa državnim organima . Čuvanje relevantnih pravnih tumačenja ili drugih smernica (na primer, pomoć pri klasifikaciji robe pre podnošenja zahteva za dobijanje dozvole) za pitanja koja se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom mogu ponuditi jasan put i kontinuitet u radu budućih funkcija usklađenosti sa propisima (klasifikacija robe, provera transakcija, itd), iistovremeno da pruže pomoć vašem preduzeću u obrazlaganju prethodnih odluka i radnji , ukoliko je to, naravno, potrebno.
Kopije svih evidencija koje se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom treba da budu dostavljene i da se čuvaju kod odgovarajućeg ovlašćenog službenika za usklađenost, dok bi slanje upita i komunikaciju sa državnim organima u ime vašeg preduzeća trebalo da vrši glavni službenik za usklađenost (CCO).
Zadatak br. 3: Uspostavljanje i održavanje sistema i formata za evidentiranje dokumentacije
Konačno, vaše preduzeće treba da uspostavi odgovarajući sistem efikasnog arhiviranja i čuvanja zapisa koji se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom . Efikasan sistem za evidentiranje zapisa vašem preduzeću obezbeđuje pravilno arhiviranje, čuvanje, preuzimanje i stavljanje na raspolaganje, a samim tim, u slučaju revizije ili inspekcije, lakše dostavljanje evidencije o kontroli spoljne trgovine strateškom robom eksternim stranama. Iako priroda sistema za arhiviranje zavisi od veličine i poslovanja vašeg preduzeća, sva preduzeća nezavisno od tih faktora treba da obezbede realizaciju koraka opisanih u tekstu koji sledi.
- Odlučite u kom ćete formatu čuvati vašu evidenciju o kontroli spoljne trgovine strateškom robom
- Vaše preduzeće treba da definiše posebne administrativne i evidencije o transakcijama koje treba da se vode i čuvaju u štampanom obliku, kao i one koje treba da se vode i čuvaju u elektronskom obliku . Originale dokumenata, nezavisno od formata za čuvanje evidencije, treba uvek čuvati u obliku u kojem su sačinjeni ili dobijeni. Slično tome, svi zapisi (bilo da su sačuvani na papiru, mikrofilmu ili elektronskim/ digitalnim uređajima za čuvanje podataka) moraju biti dostupni za preuzimanje (ili reprodukovanje, u zavisnosti od slučaja) u štampanom obliku.
- Evidencije koje se odnose na spoljnu trgovinu strateškom robom mogu se čuvati u nekoliko različitih formata. Vaše preduzeće može da se odluči za sistem arhiviranja koji podrazumeva dokumente u štampanom obliku i manuelno pohranjivanje; za elektronski sistem arhiviranja koji se oslanja na mrežu različitih softvera, internet ili sisteme i računare u oblaku; ili za kombinaciju pomenutih metoda. Imajući u vidu da veliki broj preduzeća u radu nailazi na sve veću količinu poslovnih podataka i informacija, metode čuvanja podataka u štampanom obliku postale su delimično prevaziđene, i većina preduzeća se odlučuje na čuvanje dokumentacije i evidencija na računarima uz pomoć elektronskih tehnika za čuvanje podataka.
- Definišite zahteve u pogledu bezbednosti i garantija za evidencije u oblasti kontrole spoljne trgovine strateškom robom
Preduzeće može da ustanovi bezbedne fizičke i/ili elektronske lokacije za čuvanje evidencija koje se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom.
- Zapisi o kontroli spoljne trgovine strateškom robom moraju biti adekvatno zaštićeni. Ukoliko vaše preduzeće evidenciju vodi elektronski,pristup elektronskim evidencijama treba da bude ograničen i zaštićen korišćenjem tehnika koje podrazumevaju enkripciju, šifre za pristup, zaštitu lozinkama i druge vidove kontrole, uz postojanje sistema sajber bezbednosti na računarima, mrežama i serverima preduzeća .
- Vaše preduzeće treba da definiše pravila i postupke koji regulišu odlаganje zapisa koji se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom (u štampanom i elektronskom obliku). Odlaganje zapisa sprovodi se u skladu sa važećim zakonima i uz oprez kako bi se sprečilo otkrivanje bezbednosno-osetljivih informacija. Zapisi u papirnom obliku moraju biti uništeni ili spaljeni. Vaše preduzeće bi kod elektronskih zapisa trebalo da konsultuje stručnjake u oblasti IT tehnologija i utvrdi najprikladniji način delovanja. Računarski diskovi i drugi elektronski uređaji za čuvanje podataka (skeneri, kopir aparati, memorije, itd.) koji sadrže zapise koji se odnose na kontrole spoljne trgovine strateškom robom moraju biti obrisani tj. očišćeni pre prodaje ili odlaganja . Potrebno je voditi kompletan popis svih zapisa koji su na bilo koji način odloženi, koji potvrđuje da su evidencije pravilno uništene.
- U slučaju da vaše preduzeće poseduje sistem za ručno arhiviranje zapisa, zapisi u štampanom obliku treba da se čuvaju u centralizovanom skladištu zapisa ili u registru van preduzeća, na određenoj lokaciji koja je adekvatno fizički obezbeđena radi sprečavanja njihovog pogrešnog odlaganja, uništavanja ili krađe. Pristup fizičkom skladištu treba da bude pod nadzorom, uz postojanje odgovarajućih mera bezbednosti koje sprečavaju neovlašćen pristup zapisima vašeg preduzeća (na primer, sigurnosne kamere, kontrola pristupa sa karticom, zaključane konzole, vrata i ormarići).
- Utvrdite način na koji su zapisi o kontroli spoljne trgovine strateškom robom povezani i integrisani sa drugim poslovnim dokumentima
Sistem za arhiviranje dokumentacije vašeg preduzeća, nezavisno od toga da li se zapisi koji se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom čuvaju u elektronskom ili štampanom obliku, treba da bude indeksiran i omogući brzo pretraživanje. Sistem za arhiviranje treba da omogući lako međusobno uparivanje faktura, izvoznih deklaracija otpremnika, otpremnica, avionskih tovarnih listova, tovarnih listova, specifikacija pošiljaka i drugih zapisa u vezi sa transakcijama.
- Odredite da li će i na koji način zapisi o kontroli spoljne trgovine strateškom robom biti integrisani u IT sisteme vašeg preduzeća
Radi efikasnog održavanja i upravljanja zapisima koji se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom, vaše preduzeće bi trebalo da usvoji pristup koji na efikasan način integriše upravljanje dokumentacijom i procese u okviru informacionih tehnologija (IT) . Za većinu preduzeća, IT seže dalje od upravljanja podacima, i obuhvata upravljanje dokumentacijom i skladištenjem podataka. Informacioni sistem vašeg preduzeća treba da poseduje odgovarajuće kapacitete koji predstavljaju podršku u efikasnom upravljanju zapisima. Elektronski zapisi treba da budu lako dostupni i adekvatno obezbeđeni unutar sistema za upravljanje informacijama u preduzeću. Postojeće mogućnosti sistema za upravljanje informacijama vašeg preduzeća definišu se na sledeći način :
- utvrdite da li vođenje evidencije već figuriše unutar sistema za Planiranje resursa preduzeća (ERP) (ukoliko je primenjivo),
- vaše preduzeće bi trebalo da proveri da li će prilikom razvoja novih ili unapređenja postojećih IT sistema i uvođenja promena svi postojeći relevantni elektronski zapisi ostati nepromenjeni, odnosno da li će uvođenje novih tehnologija ugroziti integritet ili očuvanje tih zapisa,
- vaše preduzeće bi trebalo da obezbedi da potencijalne ili predložene promene u operativnim softverima ili sistemima za upravljanje informacijama u preduzeću ne onemoguće dostupnost, čitljivost i pronalaženje zapisa koji se odnose na kontrolu spoljne trgovine strateškom robom,
- posavetujte se sa IT stručnjacima u vašem preduzeću kako biste utvrdili koje se informacije i podaci trenutno čuvaju i obezbeđuju unutar organizacije,
- utvrdite da li vaše preduzeće trenutno koristi sistem za upravljanje elektronskim dokumentima i zapisima (ERDMS).
- Uspostavite metod za potvrdu usklađenosti sa zahtevima koji se odnose na vođenje evidencija o kontroli spoljne trgovine strateškom robom
Vaše preduzeće bi trebalo da sprovodi periodične revizije sistema za vođenje evidencija kako bi osiguralo da se svi traženi zapisi čuvaju i snimaju u potpunosti u skladu sa važećim zakonodavstvom o kontroli spoljne trgovine strateškom robom, i da se pomenuti zapisi organizuju na logičan i sledljiv način koji omogućava efikasno pretraživanje i preuzimanje. Revizija, odnosno interne kontrole zapisa vašem preduzeću omogućavaju otkrivanje nenamernih povreda propisa o kontroli spoljne trgovine strateškom robom, i samim tim služe kao pomoć u prepoznavanju postojećih obrazaca kod klijenata, proizvoda, krajnjih namena, krajnjih korisnika i odredišta – što može dati bolji uvid u potencijalno sumnjive upite za narudžbine.
- Uspostavite sistem rezervnih kopija za elektronske datoteke
Vodite sistem rezervnih kopija za datoteke koje se čuvaju u elektronskom obliku i primenjujte mere koje će omogućiti pristup i vraćanje informacija i elektronskih komunikacija na računare i sisteme za upravljanje informacijama vašeg preduzeća u slučaju kvara u glavnom sistemu za skladištenje elektronskih zapisa.