У оквиру вашег предузећа постоји неколико фактора који могу изискивати увођење Програма интерне усклађености. Уопштено гледано, потреба за постојањем Програма интерне усклађености зависи од врсте производа са којима ваше предузеће послује, као и од врсте клијената којима их продаје. У одређеним случајевима, одлука за успостављање Програма интерне усклађености може да буде подстакнута законском обавезом, условима потребним за добијање дозволе за обављање трговине, постојањем олакшица у обављању трговине или скраћеним поступцима царинске контроле (рецимо програм Овлашћеног економског оператера (АЕО) или другим екстерним или интерним пословним циљевима.
Предузећа која послују са робом, технологијама или услугама од стратешком значаја требало би да размотре успостављање Програма интерне усклађености. Чак и она предузећа која не послују са робом од стратешком значаја треба да размотре усвајање Програма интерне усклађености. Програм интерне усклађености илуструје корпоративну филозофију која је посвећена поштовању свих државних закона, прописа и стандарда утврђених у оквиру глобалне индустрије. Програм интерне усклађености такође указује на то да је ваше предузеће успоставило гарантије на кључним тачкама у систему обраде наруџбина, како би обезбедило ланац снабдевања и осигурало да се стратешка роба користи само у цивилне крајње намене, и то од стране искључиво овлашћених крајњих корисника.
Програм интерне усклађености се посебно препоручује за предузећа која послују у следећим делатностима:
• производња и/или трговина (обухвата и делатности помоћи и посредовања у трговини) робом и технологијом двоструке намене – робе и технологија које имају примену у цивилном сектору, али се могу искористити или прилагодити за употребу у сврхе производње оружја за масовно уништење или конвенционалног наоружања;
• производња и/или трговина (обухвата и делатности помоћи и посредовања у трговини) војном опремом или наоружањем и војном опремом и технологијом;
• предузећа која редовно обављају трговину са привредним субјектима који послују у земљама које су под санкцијама/ембаргом УН или које подлежу другим ограничењима у обављању трговине одређеном робом од стратешког значаја (нпр. извоз механичких алата на одредишта која подлежу међународним или националним рестриктивним мерама као што су ембарго, санкције, бојкот); и
• поновни извоз или трансфер робе која подлеже екстратериторијалној контроли земље порекла (нпр. екстратериторијална контрола поновног извоза САД).
Чак и када ваше предузеће не послује са стратешком робом или не учествује у поменутим делатностима, корисно је применити проактивни приступ и усвојити Програм интерне усклађености. Успостављањем Програма интерне усклађености, ваше предузеће смањује могућност да:
1. прода производ или пружи услугу инстраном привредном субјекту без знања о крајњој намени;
2. прода производ иностраном привредном субјекту без знања да ли се тај привредни субјекат сматра лицем на које се примењују ограничења УН или других националних органа;
3. отпреми производ или изврши трансфер технологије ван земље, без утврђивања техничких спецификација, класификације робе и статуса, односно без дефинисања да ли производ или технологија подлеже регулаторној контроли или захтевима за издавање дозволе за обављање спољне трговине стратешком робом; и
4. размени контролисане информације или технологију са колегама/ сарадницима/ посетиоцима/ осталим лицима која се налазе негде у свету без одговарајућих овлашћења.
У неким случајевима, одлука предузећа о усвајању Програма интерне усклађености представља реактивну меру подстакнуту одређеним екстерним или интерним факторима. Неки од потенцијалних „окидача” који одређено предузеће могу навести да дефинише Програм интерне усклађености су објашњени у тексту који следи.
• Учестали застоји на граници при извозу или увозу – предузећа која нису верзирана у прописима о контроли спољне трговине стратешком робом могу се суочити са озбиљнијим кашњењима у земљама које су установиле свеобухватне системе контроле спољне трговине стратешком робом. Овим предузећима врло често недостаје потребна документација или дозволе и због тога се њихове пошиљке темељније проверавају, а то може довести до кашњења на излазу робе (ПОЕ). Из тог разлога одређена предузећа се одлучују на успостављање Програма интерне усклађености да би решила проблеме ове врсте. Поред тога, постојање Програма интерне усклађености у одређеним земљама предузећу омогућава добијање изузећа од одређених стандардних царинских процедура – чиме се убрзава поступак царинске контроле.
• Жеља за бољом пословном ефикасношћу - програм интерне усклађености може да поједностави пословне процесе и у трансакције уведе предвидивост, доследност и безбедност. Дефинисани процеси и процедуре осигуравају да запослени постављају права питања (која роба је у питању, где се отпрема, коме се отпрема, која је намена те робе) и тиме доприносе доследним одлукама које служе најбољим интересима предузећа.
• Трошкови – усвајање Програма интерне усклађености понекад је плод једноставне анализе исплативости у оквиру предузећа. Предузећа треба да трошкове увођења Програма интерне усклађеност процене у односу на дугорочне трошкове неусклађености (нпр. управне, грађанскоправне и кривичноправне казне и нарушена репутација).
o Постојање Програма интерне усклађености повећава вероватноћу да ће надлежни органи за издавање дозвола одобрити трансакцију, односно смањује могућност одбијања дозволе за обављање трговине или заустављања пошиљке.
o Програм интерне усклађености предузећу помаже да не троши време и новац на трансакције које је највероватније неће добити одобрење државних органа надлежних за издавање дозвола.
• Однос са иностраним компанијама добављачима – велики број предузећа усваја Програм интерне усклађености у оквиру ширих напора за успостављање или продубљивање сарадње са иностраним добављачима робе од стратешког значаја. Успостављањем Програма интерне усклађености, мала и средња предузећа потенцијално могу да остваре бољи приступ високим технологијама и напредним технолошким програмима, јер добављач, који је мултинационална компанија има више поверења да ће њихов производ бити адекватно обезбеђен уз мањи ризик од преусмеравања.
• Улазак на нова тржишта – у одређеним земљама, предузећа која послују са робом од стратешког значаја су у обавези да успоставе Програм интерне усклађености или се активно подстичу на то. У другим надлежностима пак Програм интерне усклађености представља предуслов за добијање дозволе за обављање трговине на велико или уопште, што предузећу омогућава слање већег броја пошиљки у оквиру једне дозволе. Предузећа која желе конкурентност на овим тржиштима често прибегавају Програмима интерне усклађености да би могла да искористе подстицаје који се односе на усклађеност са прописима у трговини.
• Спајања и припајања (М&А) - Приликом спајања или припајања предузећа, матична компанија често је у обавези да спроведе темељне анализе ради провере да ли је правно лице које се припаја починило прекршаје у области прописа о контроли спољне трговине стратешком робом, за које би матично предузеће, последично, било одговорно након припајања. На основу тога се, од предузећа, за које се планира спајање или припајање очекује усвајање Програма интерне усклађености на захтев правног лица које врши припајање или на захтев матичне компаније.
• Услови за добијање дозволе – у појединим земљама предузећа су дужна да поседују Програм интерне усклађености одобрен од стране државних органа у циљу добијања и коришћења општих дозвола (дозволе које омогућавају слање више пошиљака у оквиру једне дозволе).
• Периодичне ревизије - интерне или екстерне ревизије откривају рањивости и ризике у оквиру предузећа или претходна кршења прописа о контроли спољне трговине стратешком робом која изискују увођење Програма интерне усклађености.
• Кршење прописа о контроли спољне трговине стратешком робом – нажалост, одређена предузећа успостављају Програм интерне усклађености тек након кршења прописа. Државни органи, у случају предузећа одговорних за кршење прописа о контроли спољне трговине стратешком робом, могу захтевати (у оквиру споразума о поравнању или казнених одредаба) од датог правног лица да успостави Програм интерне усклађености. У осталим случајевима, предузеће може добровољно да успостави Програм интерне усклађености у настојању да државним органима и другим екстерним лицима стави до знања своју стриктну посвећеност поштовању прописа о контроли спољне трговине стратешком робом.
Сматра се да ће Програми интерне усклађености постати неопходни у све већем броју предузећа. Све већа сарадња глобалних малих и средњих предузећа и традиционалних добављача робе од стратешког значаја, као и појава нових технологија са двоструком наменом (3-Д штампање, софтвери за неовлашћени приступ, итд. ) захтеваће од предузећа успостављање Програма интерне усклађености који би обезбедили да се роба од стратешког значаја користи само у легитимне крајње намене и од стране веродостојних крајњих корисника.
Страна 1 од 4